fredag 21 juli 2017

Beskrivning av byxkruka =)

Först började jag med att handla in byxor och skor på loppis/ återvinningsaffär.




Efter det blev det inhandling av krukor. Jag köpte mina på IKEA.


Började med att stoppa i papper i skorna så inte de skulle säcka ihop.




Nu är det dax att limma dit skorna på byxorna.








Nu blandar jag till min Paverpol (länk) med vatten. Jag tar hälften av varje. Till mina tre par byxor jag gör här så använder jag 6dl Paverpol och 6dl vatten. När jag blandar med vatten så blir inte byxorna lika stenhårda men de håller formen. Tycker det är lättare att jobba med byxorna när det inte är så hårt.





Jag blandar till det i en stor hink för att jag hade det men skulle föredra en som inte hade så höga kanter. Nu är det att bara slänga i en byxa i taget i hinken och sedan vrida ur dem.



Jag gör så på alla mina tre byxor och sedan tar jag en i taget och stoppar papper i.







När jag stoppat benen så sätter jag byxorna mot en kant och sätter ner krukan.
För att inte krukan skall tippa med byxorna så behöver man ha tyngd i krukan medans det torkar. Jag lade i stenar.



Gör lika med alla mina tre byxor och så får de sitta i solen och torka så de torkar snabbt (på några timmar).


När byxorna har torkat är det dag att börja måla =)
Jag målar alla byxor med svarta matt svart akrylfärg.
Länk kommer snart.




När jag målat byxorna och skor helt svarta är det dax att välja vilken färg man vill ha! Lila, grön röd mm. Jag älskar brons och silver så det är vad jag brukar måla med. Tycket det är lättare att måla med ett vax än en vanlig rinnande akrylfärg. Jag använder två olika märken som ni kan finna här:
Ena märket heter Metallic Lustre Vax (länk) och det andra märket heter Inka Gold (länk).




Om man vill ha krukan ute så behöver man lacka. Jag har använt Duraclear satin varnish (länk).


Så nu är krukorna klara =)
(Kommer fler bilder)







































2 kommentarer:

  1. Kul att se! Vilket jobb - men resultatet blir ju toppenbra. Du är ju jätteduktig!

    SvaraRadera